Informacje ogólne
Informacje ogólne
Warmińsko-Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna SA powstała 19.02.1997 r. Utworzona została jako spółka zarządzająca jedną z sześciu wówczas funkcjonujących w kraju specjalnych stref ekonomicznych – Warmińsko-Mazurską Specjalną Strefą Ekonomiczną.
Aktualnie, Warmińsko Mazurska Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A. (W-M SSE SA) pełni także funkcję zarządzającego obszarem wspierania nowych inwestycji o łącznej powierzchni ok. 33 525,5 km² (3 352 570 ha). Szczegółowe zasady wspierania nowych inwestycji opisane są w zakładce „KORZYŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCY”.
Na podstawie Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, teren zarządzany przez W-M SSE SA obejmuje dwa podobszary:
- podobszar warmińsko-mazurski: prawie cały teren województwa warmińsko-mazurskiego (19 z 21 powiatów i miast na prawie powiatu);
- podobszar mazowiecki: północna część terenu województwa mazowieckiego (11 z 42 powiatów i miast na prawie powiatu) – cały podregion ciechanowski, 5 z 6 powiatów podregionu ostrołęckiego oraz 1 z 6 powiatów podregionu warszawskiego wschodniego.
Obszar zlokalizowany jest w północno-wschodniej części Polski, nad Zalewem Wiślanym, w bezpośrednim sąsiedztwie wschodniej granicy Unii Europejskiej (od północy graniczy z rosyjskim Obwodem Kaliningradzkim).
Dane dotyczące zarządzanego obszaru:

Ważniejsze szlaki drogowe obszaru:
- w pobliżu zachodniej części przebiega autostrada A1;
- na zachodzie zlokalizowana jest droga ekspresowa nr 7;
- na południu przebiega droga ekspresowa S8;
- w północnej części znajduje się droga ekspresowa nr 22;
- system komunikacyjny uzupełniają drogi krajowe (np. nr 15, 16, 53, 57, 60, 61, 62).
Obecnie na wielu odcinkach dróg (np. ekspresowa nr 7 i krajowa nr 16) realizowane są liczne projekty modernizacyjne, które znacznie poprawią dostępność komunikacyjną zarządzanego obszaru.
Przez omawiany obszar przechodzą ważniejsze magistrale kolejowe:
- Linia E 65 Warszawa – Gdańsk. Stanowi ona element korytarza Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie sieci bazowej TEN-T, zapewniając połączenie obszaru Trójmiasta między innymi z Warszawą, Krakowem, Katowicami, a w ruchu międzynarodowym z Pragą i Wiedniem. Przeważa tu ruch pasażerski;
- Linia nr 204: Malbork – Braniewo – Kaliningrad, położona w paneuropejskim korytarzu transportowym nr IA, w korytarzu Bałtyk – Adriatyk sieci bazowej TEN-T oraz w koncepcyjnym korytarzu Via Hanseatica;
- Linia nr 353: Poznań – Iława – Olsztyn – Korsze – Skandawa – Czerniachowsk, położona w sieci kompleksowej TEN-T oraz częściowo w koncepcyjnym korytarzu Via Hanseatica;
- Linia 2016 Warszawa – Działdowo – Olsztyn, który łączy obszar Warmii i Mazur z centrum kraju, a w dalszych relacjach z innymi miastami;
- Magistrala Wschodnia, która łączy miasta wojewódzkie Polski Wschodniej: Olsztyn, Białystok, Lublin, Kielce i Rzeszów (prace nad jej ukończeniem są w trakcie realizacji).
Na terenie obszaru funkcjonują dwa porty lotnicze:
- Port Lotniczy Warszawa/Modlin (podobszar mazowiecki), który powstał w 2012 roku. Lotnisko obsługuje loty rejsowe krótkiego i średniego zasięgu tanich linii lotniczych do miast europejskich, loty krajowe i rejsy czarterowe;
- Port Lotniczy Olsztyn-Mazury (podobszar warmińsko-mazurski), który jest położony w miejscowości Szymany, w odległości 10 km od Szczytna i ok. 56 km na południowy wschód od Olsztyna.
Udostępnij artykuł